شرکت پنتـــا

تولید کننده انواع محصولات شیمیایی ساختمان
پویان نوین بتن ایرانیان ،پنتا

16-5-1 – نفوذگر(پودر آب بند کننده سطوح بتنی)

16-5-1 – نفوذگر(پودر آب بند کننده سطوح بتنی)

شرح نفوذگر(پودر آب بند کننده سطوح بتنی) :

نفوذگر(پودر آب بند کننده سطوح بتنی) پنترون خاصیت کریستال سازی در داخل لوله های موئینه بتن را داشته و به این ترتیب آن ها را در برابر نفوذ آب و طیف وسیعی از مواد شیمیایی مقاوم می سازد . این محصول از سیمان ، سیلیس ( از نوع و دانه بندی مخصوص ) و چند ماده شیمیایی فعال دیگر تشکیل شده و موثرترین روش آب بندی و حفاظت شیمیایی و دائمی بتن را فراهم می سازد .

مکانیزم تأثیر پنترون :

نفوذگر(پودر آب بند کننده سطوح بتنی) در اثر مخلوط شدن با آب دو فاز مایع و جامد در کنار هم تشکیل می دهد . فاز مایع در واقع محلول مواد شیمیایی فعال پنترون در آب است و فاز جامد از موادی تشکیل شده که چسبندگی عالی با بتن داشته و در واقع حفاظت کامل بتن در برابر طیف وسیعی از مواد شیمیایی را بر عهده دارد . مواد فعال نفوذگر که در آب حل می شوند همراه با آب و در اثر فشار اسمز به داخل لوله های موئینه بتن در تمام جهات مکیده می شود و هر کجا که آب نفوذ کند این مواد فعال نیز به داخل جان بتن نفوذ می کند . واکنش این مواد فعال با آب اکسیدهای فلزی داخل بتن ( خصوصاً اکسید کلسیم که به حد وفور در بتن موجود است ) کریستال های نا محلول سفید رنگ و سوزنی شکل را ایجاد می کند که به مرور رشد کرده و تمام حفره های داخل بتن و ترک های حاصل از جمع شدگی را کاملاً پر کرده و بدین ترتیب بتن را کاملاً آب بندی ، مقاوم و خشک می کند . این فرآیند در جهت فشار آب یا جهت مخالف فشار آب صورت می گیرد . در صورت فقدان آب مجدد فعال شده و با تجدید کریستال سازی، به تکمیل عمل آب بندی در اعماق بتن ادامه می دهند . این کریستال ها در عمق یک متری از سطح بتن نیز مشاهده و اندازه گیری شده و سنگ و مواد تشکیل دهنده پنترون تمام غیر آلی ( معدنی ) بوده و با بتن ، آجر و ملات 100 درصد هماهنگی دارند.

مزایای (پودر آب بند کننده سطوح بتنی) :

نفوذگر(پودر آب بند کننده سطوح بتنی) در اثر واکنش با اجزای بتن ، خود جزئی از بتن می شود و توده ای مقاوم و با دوام تشکیل می دهد . از اینرو اثر آن بر بتن را نباید با اثر یک روکش ساده چسبیده به بتن یا روکش پلاستیک مجزا از بتن ( ممبرین ) اشتباه کرد . نفوذگر به عمق بتن نفوذ می کند و تمام لوله های موئینه بتن و ترک های حاصل از جمع شدگی را پر و  آب بند می کند ، نفوذگر را می توان از سمت مثبت یا منفی اجرا کرد . خواص آب بندی نفوذگر و نیز مقاومت بتن اجرا شده با نفوذگر در برابر عوامل خورنده شیمیایی کاملاً حفظ می شود ، حتی اگر لایه نفوذگر اجرا شده در سطح بتن زخمی یا کنده شود .

نفوذگر(پودر آب بند کننده سطوح بتنی) کاملاً در برابر فشار هیدرواستاتیکی بالا مقاومت می کند . در مجموع از ممبرین هیدرولیتیک یا سیستم پانل رسی موثرتر و ارزان تر است اجرای آن ساده و از این رو دستمزد اجرای نفوذگر پایین است . مقاومت فشاری بتن را بالا می برد ، در محل درزها کنده ، پاره یا سوراخ نمی شود ، هنگام پر سازی از پشت نیاز به قرار دادن مش فولادی یا سیمی و دیگر روش های حفاظتی ندارد ، ترک ها را تا ضخامت  4 میلیمتر پر و آب بند می کند ، در این مورد عملکرد نفوذگر بسیار بیشتر از پوشاندن یا پل زدن روی ترک های مویی یا ترک های حاصل از جمع شدن است . به بتن اجازه تنفس می دهد و از جمع شدن بخار آب جلوگیری کرده و بتن را کاملاً خشک می کند.

بتن را در برابر مواد شیمیایی مقاوم می سازد ( تماس دائم بتن با محلول شیمیایی رد محدود (11-3=ph ) به علاوه بتن را در برابر عوامل مخربی مانند سیکل گرما و سرما ، آب های مخرب زیر زمینی ، آب دریا ، کربنات ها ، کلراید ها ، سولفات ها و نیترات ها محافظت می نماید .

هنگام اجرا نیاز به خشک کردن کامل بتن نیست چون روی بتن مرطوب نیز قابل اجراست . با خشکاندن کامل بتن، آب اطراف میلگردهای داخل بتن را نیز کاملاً خشک می کند و بدین ترتیب از پوسیدگی و زنگ زدن میلگرد جلوگیری می کند ، غیر سمی است ، کاربرد آن در مخازن ذخیره آب از نظر بهداشتی کاملاً مورد تایید است . نیاز به زمان کیورینگ طولانی ندارد ( مگر در آب و هوای فوق العاده داغ و رطوبت کم محیط ) .

خصوصیات ویژه :

فاقد کلراید :

 مناسب برای مصرف دربتن های مسلح ، پیش تنیده ودریایی وسازگار با سیمان های ضد سولفات وسنگدانه های دریایی .

کاهش نفوذ پذیری :

کاهش میزان آب مصرفی درمخلوط ، باعث افزایش دانسیته بتن وکاهش تخلخل آن شده ودرنتیجه مقاومت بتن دربرابرنفوذ آب به نحو چشمگیری افزایش می یابد .

افزایش مقاومت :

واترپروف مایع دارای خاصیت کاهش آب (روان کنندگی ) دربتن است . این امرامکان دستیابی به مقاومت های فشاری بالاتر( باکارایی یکسان ) را فراهم می سازد .

آب بند درونی (حجمی ) :

این محصول به صورت یک غشا یا لایه سطحی نبوده وآب بندی درکل حجم بتن یا ملات ایجاد می شود . سازگاری با انواع سیمان پرتلند وکاربرد همزمان این محصول با دیگرمواد افزودنی تولیدی این شرکت .

موارد استفاده از نفوذگر پودر آب بند کننده سطوح بتنی :

به طور کلی درمورد هرسازه بتنی که نیاز به آب بندی ومقاومت دربرابر عوامل شیمیایی ونیز ترمیم ترک های موئی داشته باشد می توان ازپنترون وملات ترمیم کننده استفاده کرد .

*مخازن نگهداری آب ، کلاریفاییرها ومخازن نگهداری املاح فریک ، مخازن سازه های بتنی جهت تصفیه آب وفاضلاب ، لوله های بتنی خطوط انشعاب وانتقال آب وفاضلاب .

*سدها ونیروگاه های هسته ای وآبی

*سازه های دریایی نظیراسکله ها ، شمع ها ، آکواریم های بتنی

*تونل ها ی راه وتونل های زیرزمینی مترو ومجتمع مسکونی یا اداری جهت تأسیسات .

*تأسیسات پتروشیمی ، برج های خنک کننده ومخازن بتنی آنها ، برج های درمعرض مواد شیمیایی خورنده و……

*انبارها ، زیرزمین های بتنی جهت نگهداری مواد غذائی و…. فونداسیون ها ، پله ها ، پارکینگ ها ، کانال ها ، تیرهای بتنی چراغ برق ، جداول بتنی خیابان ها ونیز سازه های فرودگاهی .

*تأسیسات بتنی ارتشی نظیرتأسیسات مربوط به نیروی دریایی بنادر ، تأسیسات نیروی هوایی ونیز زاغه های بتنی جهت نگهداری مهمات که باید فاقد رطوبت ونشتی آب باشند .

خصوصیات ویژه نفوذگر(پودر آب بند کننده سطوح بتنی):

نفوذگر(پودر آب بند کننده سطوح بتنی) دراثراختلاط با آب واجرا برسطح بتن مرطوب ، فاز مایع آن دراثرمکش لوله های موئینه بتن به داخل آن مکیده شده ودراثرترکیب مواد شیمیایی خاص پنترون با آب وبا اجزای بتن (خصوصا اکسید کلسیم ودیگراسیدهای موجود دربتن ) تشکیل ترکیبات کریستالی رشد یابنده وسوزنی شکل می دهد که رشد مداوم این کریستال ها به مرورباعث انسداد کامل حفره های موئین وترک های حاصل ازجمع شدگی می گردد . بدین ترتیب علاوه برآب بندی سطح بتن ، کل توده بتن نیزآب بند می شود .

اگرسطح بتن دچارشکستگی یا تخریب شود یا لایه پنترون پس از28 روز ازسطح بتن تراشیده شود خواص ضد آب آن ازبین نمی رود وسازه کماکان آب بند باقی خواهد ماند .

ازهردوسمت مثبت یا منفی برروی بتن نو یا کهنه قابل اجرا است . جهت اجرا نیازی به خشک کردن سطح بتن نیست وروی بتن سبز(مرطوب ) اجرا می شود .

روی فشارهیدرواستاتیک بالاکاملاً مقاوم است .

ازتخریب بتن دراثرتکرارسیکل ذوب و انجماد جلوگیری می کند .

دربرابرتهاجم بسیاری ازمواد شیمیایی خورنده نظیراسیدها وبازها (12-3=Ph) املاح (کلراید ها ، سولفات ها ، نیترات ها وغیره ) ، آب دریا ، حلال های شیمیایی ونفتی پاک کننده ها کاملا مقاوم است .

پنترون ازنفوذ کلیه یون های خورنده به داخل سازه بتنی جلوگیری می کند . نفوذ یون کلراید به داخل بتن به بیش از500 ppm می رسد ازایجاد پوشش محافظ (هیدروکسید کلسیم ) دراطراف میلگرد می شود .

استفاده ازپنترون باعث می شود که غلظت یون کلردراطراف میلگرد هیچگاه به حد فوق نرسد و بدین ترتیب باعث نوعی حفاظت کاتودیک میلگرد درون توده بتن میشود .

از جنس بتن و هماهنگ با آن بوده و تابش نور خورشید با تغییرات دما و فشار باعث کنده شدن آن از سطح بتن نمیشود .

مازاد پنترون در توده بتن ، وقتی که بتن خشک و آب بند می شود .

به صورت غیر فعال باقی می ماند . به مجرد رسیدن آب به آن مجدداً فعال شده و عمل کریستال سازی و آب بندی را ادامه می دهد . به علت همین خاصیت، ترک هایی را که بعداً در توده بتن اتفاق می افتد ( تا قطر 400 میلیمتر ) آب بند می کند .

*خطر کنده ، پاره یا سوراخ شدن منتفی است که مزیت عمده ای نسبت به دیگر روش هاست .

*هنگام پر سازی پشت سازه یا هنگام قرار دادن میلگرد یا شبکه سیمی یا روش های معمول دیگر خطری آن را تهدید نمی کند در نتیجه نیازی به حفاظت ندارد .

*به بتن اجازه تنفس می دهد و بدین طریق به خشک شدن آن کمک می کند .

*اجزای آن از روش های دیگر آسان تر است : اغلب یک بار با قلم مو یا اسپری اجرا می شود و مادام العمر سطح اجرا شده را محافظت می کند میزان مصرف آن با توجه به وضعیت خورندگی محیط می توانند بین 5/1 تا 2 کیلوگرم بر هر متر مربع تغییر کند .

*مقاومت فشاری را حدود 5/5 درصد افزایش می دهد .

*تجربه نشان داده است که میکروسیلیس باعث افزایش قابل توجه مقاومت بتن شده و نفوذ پذیری بتن را در برابر آب تا حد زیادی کاهش می دهد . از طرف دیگر میکروسیلیس باعث تردی و شکنندگی سازه شده و مقاومت آن در برابر ضربه کاهش می دهد .

*علاوه بر این، به مرور زمان خواص آب بندی و مقاومت شیمیایی بتن میکروسیلیسی کاهش یافته و نهایتاً سازه و میلگرد درون آن دچار خوردگی می شود . در مکان هایی که حفظ خواص ارزشمند میکروسیلیس ضروری باشد می تواند با استفاده از پوشش پنترون در سطح بتن میکروسیلیسی، نقاط ضعف آن را کاهش داد یا به کلی از بین برد .

*پنترون غیر سمی و فاقد حلال است. در نتیجه خطر مسمومیت کارگران یا آتش سوزی منتفی است.

*باعث آلودگی آب شرب نمی شود و مورد تایید سازمان های حفظ محیط زیست است.

مشخصات فنی نفوذگر(پودر آب بند کننده سطوح بتنی):

وزن مخصوص1/09 gr/cm3
رنگخاکستری
حالت فیزیکیپودر
یون کلرندارد
PH13-11

میزان مصرف نفوذگر (پودر آب بند کننده سطوح بتنی):

میزان مصرف نفوذگر(پودر آب بند کننده سطوح بتنی) بستگی به وضعیت سطح دارد. به طور متوسط 5/1 کیلوگرم پنترون  به  ازای  هر  متر مربع  سطح  کافی  است . در مکان هایی که بیشتر درمعرض

نشتی و هجوم آب قرار دارند خصوصاً خوردگی مربوط به املاح آب دریا و یا سطوح ناهموار و پر تخلخل این نسبت می تواند تا حدود 2 کیلوگرم بر متر مربع افزایش یابد.

نحوه مصرف ونکات ضروری :

قبل از اجرای پنترون آماده سازی سطح کار باید انجام شود : سطح بتنی نباید کثیف باشد. در صورت وجود چربی ( از قالب ) یا وجود گرد و غبار با استفاده از آب داغ سطح را بشویید .

*سطح بتنی نباید صاف و صیقلی باشد. در صورت صیقلی بودن با استفاده از برس سیمی یا وسایل دیگر سطح را به طور یکنواخت برس زده و مضرس نمایید و سپس با آب بشویید تا حفره های بتن کاملاً باز شود و نفوذ پنترون بهترانجام شود.

*جهت از بین بردن صافی سطح بتن علاوه بر برس سیمی می توان از واترجت با فشار مناسب، سند پلاست خشک یا تر استفاده نمود.

*روش های شیمیایی نظیر استفاده از محلول رقیق اسید موریاتیک 2 درصد یا اسید استیک 2 درصد نیز می توان مورد استفاده قرار گیرد ولی به هر حال قبل از اجرای پنترون باید سطح را با آب شرب کاملاً شستشو داد .

*مدتی قبل از اجرای پنترون سطح مورد نظر را کاملاً خیس نمایید تا لایه های داخلی بتن نیز رطوبت کافی داشته باشد و حداکثر مکش کاتالیزورهای موجود

*در پنترون سطح بایستی مرطوب و عاری از قطرات آب باشد .

*میزان موادی که در عرض 35 دقیقه می توانید مصرف نمایید توسط پیمانه ای تمیز و فاقد چربی و غیره به داخل ظرفی تمیز (پلاستیکی یا فلزی) منتقل نمایید. سپس با پیمانه ای دیگر نسبت لازم (رجوع شود به قسمت اجرا) آب شرب به آن اضافه نمایید و توسط میله یا چوبی تمیز و یا در صورت امکان و ترجاحاً با دریل برقی مخلوط را به هم بزنید تا یکنواخت شده و نظیر رنگ لاتکس قوام یابد. هنگام اجرا نیز گاهگاهی مخلوط را به هم بزنید .

توجه:

هنگام ساختن مخلوط همیشه آب را به نفوذگر(پودر آب بند کننده سطوح بتنی) اضافه نمایید نه برعکس.

*اجرا توسط قلم مو :2 قسمت حجمی آب در برابر 5 قسمت حجمی پنترون.

*اجرا توسط پاشش با استفاده از پمپ : 3 قسمت حجمی آب در برابر 5 قسمت حجمی پنترون.

به جز در مکان هایی که هوا فوق العاده داغ و رطوبت خیلی کم است ، پنترون نیازی به کیورینگ ندارد . در شرایط حاد یاد شده کیورینگ پنترون را به مجرد این که پوشش پنترون به اندازه کافی سخت شد به طوری که در اثر پاشش ملایم آب از سطح کار کنده نشود باید آغاز کرد . در بسیاری از شرایط کافی است سطوح پنترون زده را در روز اول و در سه نوبت به ملایمت مرطوب نمود . در آب و هوای فوق العاده گرم ممکن است پاشش آب در چند نوبت در روز و به مدت چند روز لازم باشد .

این مواد در جای خشک و دور از رطوبت با دمای عادی و ظروف بسته بندی اولیه به مدت شش ماه می توان نگهداری کرد .

زمان مصرف نفوذگر(پودر آب بند کننده سطوح بتنی):

نفوذگر(پودر آب بند کننده سطوح بتنی) را به دور از تابش خورشید و بارندگی و روی پالت نگهداری نمایید. در ضمن تحت فشار زیاد قرار نگیرد. عدم رعایت روش انبارداری مناسب باعث صدمه دیدن محصول و یا بسته بندی آن می شود . عمر مفید نفوذگر شش ماه می باشد .

بهداشت وایمنی :

نفوذگر(پودر آب بند کننده سطوح بتنی) همانند سایر محصولات شیمیایی، توجه خاصی در زمان انبار داری و حمل و نقل به عمل آید. از تماس با مواد غذایی، پوست بدن و چشم ها خودداری گردد. در صورت تماس احتمالی بلافاصله موضع را با آب بشویید. در صورت بلع ناگهانی به پزشک مراجعه نمایید . در ظرف را پس از مصرف ببندید.

تأییدیه کیفیت :

تمامی محصولاتی که توسط شرکت پویا نوین بتن ایرانیان تولید و عرضه می گردند مطابق با استانداردهای کیفی بین المللی می باشند.

آخرین مطالب سایت :

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

02144205158