6- الیاف پلی پروپیلن چیست ؟

6- الیاف پلی پروپیلن چیست ؟

الیاف پلی پروپیلن چیست ؟

 الیاف پلی پروپیلن ،چهارمینمادهپسازپلیاسترها،پلیآمیدهاوآکریلیک‌ها از لحاظ میزان تولید هستند. نخستین بار در سال ۱۹۶۵ هیئت مهندسین آمریکا به منظور ساخت بتن مقاوم در برابر انفجار از الیاف پلی پروپیلن استفاده کردند. امروزه از الیاف پلی پروپیلن برای بتن مسلح استفاده فراوان میشود. این الیاف به دلیل ماهیت فیزیکی که دارند در دسته افزودنیهای بتن شیمیایی قرار نمیگیرند.

این الیاف جهت کنترل ترک‌ها و بهبود مقاومت کششی بتن، افزایش مقاومت خمشی و افزایش مقاومت در برابر ضربه به طرح اختلاط بتن و بالطبع به بتن اضافه می‌شود. الیاف پلی پروپیلن به اختصار الیاف PP  یا پ‌پ نیز نامیده می‌شوند. در گزارش ۲۱۲٫۳ انجمن بتن آمریکا الیاف پلی پروپیلن در دسته بندی افزودنیهای شیمیایی بتن قرار نگرفته است. این مواد به صورت رشته‌ای در اندازه۶تا۱۸میلی‌مترتولید می‌شود. انواع ۶ میلی‌متری این الیاف در تولید پلاستر و ملات‌های ساختمانی و الیاف ۱۲ تا ۱۸ میلی‌متری در تولید بتن های کف و فونداسیون دارد.

الیاف پلی پروپیلن حاصل فرایند پلیمریزاسیون پروپیلن (به صورت یک پلیمر خطی) است. تولید این الیاف برای اولین بار در ایتالیا و در سال ۱۹۶۰ میلادی با نام تجاری مراکلون وارد بازار شد. ویژگی‌های پلی پروپیلن سبب رشد چشمگیر تولید آن در جهان شد، به گونه‌ای که مدت کوتاهی پس از تولیدات اولیه، این ماده به چهارمین ماده پر تولید دنیاتبدیل شد.

شکل ظاهری الیاف پلی پروپیلن

الیاف پ پ بتن در اندازه‌های طولی ۶ ، ۱۲ و ۱۸ میلیمتری با ضخامتی در حد میکرون که بصورت رشته ای بهم متصل اند در رنگ بندی های سفید و مشکی به بازار ارائه می شوند.

کاربرد الیاف پلیپروپیلن در بتن چیست؟

اصلی ترین کاربرد الیاف پلی پروپیلن در تقویت و مسلح کردن بتن به وسیله افزایش مقاومتهای خمشی، کششی و برشی میباشد. همچین این الیاف باعث میشوند که ترکهای حاصل از شیرینکیج شدن بتن ایجاد نگردند و سبب جلوگیری از جمع شدگی ناشی از تنش های حرارتی می‌باشد.

الیاف پلی پروپیلن در محصولات پیش ساخته بتنی 

امروزه محصولات از پیش‌ ساخته ‌شده‌ بتنی کاربردی گسترده در ساخت‌وساز دارند.در ساخت محصولات از پیش‌ ساخته‌ بتنی رسیدن به متریال مقاوم و مستحکم با قابلیت‌های ویژه اهمیت زیادی دارد تا بتوانند به ماندگاری و دوام مد نظر و استاندارد این محصولات دست پیدا کنند .

محصولات از پیش‌ ساخته ‌شده‌ بتن شامل موارد زیر می‌باشند:

  • بلوک‌های آب‌پاش
  • واحد پله‌های از پیش‌ ساخته بتنی
  • مخازن
  • پانل‌های نمای ساختمان
  • بلوک های بتنی جاده ای مانند نیوجرسی ها
  • تراورس راه‌آهن
  • انواع لوله‌های سیمانی و بتنی
  • دال های توخالی
  • تیرهای پل

بتن مسلح شده با الیاف پلی پروپیلن در کاربردهای صنعت ساختمان 

رسیدن به هدف مقاومت بالا اصلی ترین کلید هر سازه عمرانی است زیرا مقاومت بالا موجب ماندگاری بیشتر سازه خواهد شد. یکپارچگی سازه‌های عمرانی باعث مقاومت ساختمان در مقابل انواع شرایط فرسایشی مانند حملات شیمیایی، اثر هوازدگی، عوامل فرسایشی و هر نوع فرآیند مخرب دیگر در طول عمر سازه خواهد شد.بتن ذاتا مصالحی است که نفوذ پذیری کمی دارد و نسبت به بارهای فشاری مقاومت بالایی از خود نشان میدهد اما در مقابل کشش و خمش مقاومت کمتری از خود نشان میدهد که با استفاده از الیاف پلی پروپیلن و نوع دیگری از الیاف ها که جداگانه درباره آن صحبت خواهیم کرد میتوان مقاومت کششی و خمشی مورد نظر را بدست آورد.

انواع الیاف مصرفی در بتن و ترکیبات پلیمری که حالا با عنوان رده الیاف‌های پلاستیکی می‌شناسیم، در این سال‌های اخیر بسیار مورد توجه پژوهشگران و مهندسین در بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی بتن قرار گرفته ‌است. الیاف پلی پروپیلن یکی از معروف‌ترین گونه الیاف‌های پلیمری است که برای اولین ‌بار در سال ۱۹۶۵ آنهم در یک پروژه تحقیقاتی ارتش آمریکا با هدف ساختن سازه‌های مقاوم در مقابل انفجار معرفی شده ‌است. از آن زمان تا هم ‌اکنون الیاف پلی پروپیلن بتن به‌ عنوان یک ترکیب شناخته‌ شده در پروسه‌های تحقیقاتی گوناگون مورد ارزیابی قرار گرفته ‌است تا بارها و بارها در مسیر پیشرفت‌های روزافزون باشد.

PFRC( بتن تقویت ‌شده با الیاف پلی پروپیلن) به شکل متداول و کاملاً گسترده در فرآیندهای گوناگون از ساخت سازه‌های مختلف عمرانی استفاده می‌شود. حضور این الیاف باعث ارتقای مقاومت خمشی، بهبود مقاومت ضربه‌ای، افزایش استحکام کششی و در نهایت توسعه قابلیت چقرمگی بتن خواهد شد. ویژگی‌های مثبتی که قطعا در کانون توجه مهندسین نواندیش قرار می‌گیرد.

الیاف پلی پروپیلن

بهترینزمانبرایافزودنالیافپلیپروپیلنبهبتنوروشومقدارمصرفالیافپلیپروپیلندربتن

 بهترین زمان اضافه شدن الیاف پلی پروپیلن پ پ در انتهای پروسه ساخت بتن است. یعنی درست در انتهای عملیات مخلوط شدن مصالح توسط دستگاه میکسر بتن این الیاف را وارد دیگ بتونیر می‌کنند. در این حالت باید برای مدت حداقل ۴ الی ۵ دقیقه دیگ میکسر با سرعت معمولی بچرخد تا الیاف در بتن به طور کامل مخلوط شود.

استفاده از انواع میکسر بتن‌های صنعتی با ظرفیت زیاد بهترین روش ساختن بتن های الیاف دار بر پایۀ الیاف PP می‌باشد. البته هرگز الیاف PP بتن را به‌ عنوان ماده اولیه و یا همراه مواد اولیه وارد دیگ میکسر بتن نکنید. بلکه باید این الیاف در حجم مناسب همراه دیگر افزودنی‌های ثانویه آن هم در انتهای دوره اختلاط بتن اضافه کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

02144205158