2- مراحل تولید سیمان

2- مراحل تولید سیمان

سیمان چگونه تولید میشود؟

در این مطلب مراحل تولید انواع سیمان را به صورت کوتاه بررسی مینماییم، پیش از این در تاریخچه بتن به اختصار  از سیمان صحبت کردیم اما در این مطلب درباره مراحل کلی تولید سیمان صحبت میکنیم و در مطالب بعدی به تاریخچه تولید سیمان امروزی و انواع آن خواهیم پرداخت.

تولید سیمان معمولاً شامل شش مرحله است:

استخراج مواد خام از معادن مانند سنگ آهک، خاک رس، مارن و گچ

مراحل تولید سیمان : آسیاب، تناسب و مخلوط کردن

در این مراحل مواد خام معدنی به دست آمده با تناسب فرمول لازم برای هر نوع سیمان آسیاب و مخلوط میشوند در واقع پس از استخراج سنگ، سنگ خرد می شود. این فرایند شامل چندین مرحله است. اولین مرحله خرد کردن سنگ را به حداکثر اندازه حدود 6 اینچ کاهش می دهد. سپس سنگ به سنگ شکن های ثانویه یا آسیاب های چکشی می رود تا به حدود 3 اینچ یا کوچکتر کاهش یابد

مراحل تولید سیمان : فاز پیش گرم کن

پیش گرمکن وظیفه پیش گرم کن گرفتن رطوبت سطحی باقیمانده در مواد خام، تجزیه مقدماتی سیلیکات ها و همچنین آهکی کردن 95 درصد از کربنات های موجود در مواد خام می باشد.

پیش گرمکن سیمان

مراحل تولید سیمان : فاز کوره

فاز کوره در واقع مرحله اصلی فرآیند تولید سیمان است. در اینجا، کلینکر از مخلوط خام، از طریق یک سری واکنش های شیمیایی بین ترکیبات کلسیم و دی اکسید سیلیکون تولید می شود.

مراحل تولید سیمان : خنک کننده و آسیاب نهایی

مواد به دست آمده در این مرحله خنک شده و در نهایت برای آسیاب فاز نهایی رفته و آسیاب میشود

مراحل تولید سیمان : بسته بندی و حمل و نقل

مراحل خاص ممکن است بسته به منبع متفاوت باشد، اما به طور کلی شامل خرد کردن، آسیاب کردن کنجاله خام، همگن سازی، پیش گرم کردن و تولید کلینکر، آسیاب سیمان، بسته بندی و حمل و نقل می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

02144205158