آب بندی استخر در شیراز – آب و هوای گرم و خشک

آب بندی استخر در شیراز – آب و هوای گرم و خشک

آب بندی استخر در شیراز

مقدمه

شهرهایی مانند شیراز، یزد، اصفهان و … با آب و هوای گرم و خشک نیازمند توجه ویژه در زمینه آب بندی استخر هستند. هدر رفتن آب، رشد جلبک و قارچ و خوردگی سازه استخر از جمله مشکلاتی هستند که می توانند در اثر عدم آب بندی مناسب به وجود آیند. در این مقاله به بررسی عوامل موثر بر آب بندی استخر در شیراز و مصالح متناسب با این شرایط پرداخته می شود.

تنوع آب و هوایی در مناطق مختلف شهر، جنس بدنه استخر، نوع سیستم تصفیه و ضدعفونی و مصالح مورد استفاده در آب بندی از جمله عواملی هستند که در انتخاب روش و مواد مناسب برای آب بندی استخر در شیراز نقش دارند. در این مقاله، ضمن بررسی این عوامل، به معرفی مصالح رایج و جدید در آب بندی استخر در شیراز پرداخته می شود.

آب و هوای شیراز: تابستانی گرم و خشک، زمستانی معتدل و دل‌انگیز

شیراز، شهر شاعران و گل‌ها، با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان همواره برای گردشگران جذاب بوده است. آب و هوای این شهر نقشی اساسی در مواد مورد استفاده برای عایق بندی استخر دارد.

تابستانی گرم و سوزان

شیراز در اقلیمی گرم و خشک واقع شده است. تابستان‌های این شهر طولانی و طاقت‌فرسا هستند. دمای هوا در این فصل به طور میانگین به 40 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و گاه تا 50 درجه نیز بالا می‌رود. تابش شدید خورشید و وزش بادهای گرم بر گرما و خشکی هوا می‌افزایند.

زمستانی معتدل و دل‌انگیز

زمستان‌های شیراز به نسبت تابستان‌های آن معتدل و دل‌انگیز هستند. دمای هوا در این فصل به طور میانگین به 10 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. بارش برف در شیراز نادر است و بیشتر به صورت باران‌های پراکنده در فصل‌های پاییز و زمستان رخ می‌دهد.

عوامل موثر بر آب بندی استخر در شیراز

عواملی که می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند، عبارت‌اند از:    

  • آب و هوا: آب و هوای گرم و خشک شیراز باعث تبخیر سریع آب استخر می شود. این امر علاوه بر افزایش مصرف آب به تمرکز املاح در آب استخر و خوردگی سازه آن نیز منجر می شود.
  • جنس بدنه استخر: جنس بدنه استخر از جمله عواملی است که بر انتخاب روش و مواد آب بندی تاثیر می گذارد. استخرهای بتنی، فلزی، و فایبرگلاس، هر کدام نیازمند مصالح و روش های خاصی برای آب بندی هستند.
  • نوع سیستم تصفیه و ضدعفونی: مواد شیمیایی مورد استفاده در سیستم های تصفیه و ضدعفونی استخر می توانند با برخی از مصالح آب بندی واکنش منفی داشته باشند.
  • مصالح مورد استفاده: کیفیت و نوع مصالح مورد استفاده در آب بندی استخر از جمله عوامل تعیین کننده در عملکرد و ماندگاری آن است.

مصالح رایج برای آب بندی استخر در شیراز

رایج‌ترین مواد برای آب بندی استخر در این شهر عبارت‌اند از:

  • ایزوگام: ایزوگام یکی از رایج ترین مصالح برای آب بندی استخر در ایران است. این عایق از جنس مواد نفتی بوده و به صورت رولی یا مایع در بازار عرضه می شود.
  • رنگ های استخری: رنگ های استخری از جمله عایق های پایه سیمانی یا اکریلیکی هستند که به صورت رنگی یا شفاف عرضه می شوند. این رنگ ها علاوه بر خاصیت آب بندی به زیبایی استخر نیز می افزایند.
  • مواد نانو: مواد نانو نسل جدیدی از عایق های استخر هستند که به دلیل مزایایی همچون نفوذپذیری بالا، انعطاف پذیری، و مقاومت در برابر اشعه UV، در حال جایگزینی با روش های سنتی آب بندی هستند.

مصالح جدید برای آب بندی استخر در شهر شیراز

جدیدترین مصالحی که در این زمینه مؤثر بوده، شامل موارد زیر هستند:

  • رزین اپوکسی: رزین اپوکسی نوعی عایق دو جزئی است که به دلیل مقاومت بالا در برابر آب، مواد شیمیایی، و فشار برای آب بندی استخرهای عمومی و خصوصی مناسب است.
  • ژئوممبران: ژئوممبران نوعی عایق لندفیل است که از جنس پلی اتیلن یا پلی وینیل کلراید (PVC) ساخته می شود. این عایق به دلیل ضخامت بالا و مقاومت در برابر پارگی برای آب بندی استخرها گزینه مناسبی به شمار می‌آیند.
  • ماستیک های پلیمری: ماستیک های پلیمری، نوعی عایق جدید هستند که از ترکیب رزین های پلیمری و مواد افزودنی ساخته می شوند. این عایق ها،به دلیل انعطاف پذیری بالا برای آب بندی سطوح مناسب است.
  • ژل میکروسیلیس و چسب بتن در زمان بتن ریزی استخرهای بتنی

نکات اجرایی برای آب بندی استخر در شیراز

در صورتی که قصد آب بندی استخر آماده را دارید، در هنگام آب بندی استخر باید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • انتخاب مجری متخصص: آب بندی استخر امری تخصصی است که باید توسط مجریان باتجربه و دارای صلاحیت انجام شود.
  • آماده سازی سطح: قبل از شروع عملیات آب بندی باید سطح مورد نظر به طور کامل تمیز و خشک شود. هرگونه آلودگی، چربی، یا ترک خوردگی باید از بین رود.
  • اجرای دقیق: مصالح آب بندی باید مطابق با دستورالعمل های سازنده و با دقت کامل اجرا شوند.
  • آزمایش نشت: پس از اتمام عملیات آب بندی باید استخر به طور کامل از نظر نشت آب آزمایش شود.

چالش های آب بندی استخرها در شهر شیراز و راه حل آن ها

در بخش های قبلی مقاله، به بررسی عوامل موثر بر آب بندی استخر در شیراز و مصالح رایج و جدید برای این امر پرداخته شد. در این بخش، قصد داریم به طور عمیق تر به چالش های پیش روی آب بندی استخر در این شهر گرم و خشک و راه حل های مناسب برای غلبه بر آنها بپردازیم.

آب بندی استخر در شیراز
آب بندی استخر در شیراز - آب و هوای گرم و خشک 2

1. چالش ها

مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این فرایند شامل موارد زیر هستند:

  • تبخیر آب: همانطور که ذکر شد، آب و هوای گرم و خشک شیراز باعث تبخیر سریع آب استخر می شود. این امر، علاوه بر افزایش مصرف آب، به تمرکز املاح در آب استخر و خوردگی سازه آن نیز منجر می شود.
  • پوشش گیاهی: رشد جلبک و قارچ در استخر به ویژه در مناطق گرم و مرطوب امری رایج است. این پوشش گیاهی علاوه بر ایجاد ظاهری ناخوشایند می تواند به گرفتگی لوله ها و سیستم های تصفیه نیز منجر شود.
  • خوردگی: مواد شیمیایی موجود در آب استخر به مرور زمان می توانند باعث خوردگی سازه استخر، به ویژه در استخرهای فلزی شوند.
  • فشار هیدرواستاتیکی: فشار آب در استخر، به ویژه در استخرهای عمیق می تواند به ترک خوردگی و نشت در جداره ها و کف استخر منجر شود.

2. راه حل های آب بندی استخر در شیراز

    برای رفع چالش‌های بیان شده می‌توان از راهکارهای زیر استفاده کرد:

  • استفاده از عایق های با ضریب نفوذپذیری پایین: انتخاب عایق هایی که از ضریب نفوذپذیری پایینی برخوردار هستند، مانند رزین اپوکسی یا ژئوممبران، می تواند به کاهش چشمگیر هدر رفت آب بینجامد.
  • استفاده از ژل میکروسیلیس و چسب بتن در زمان ساخت استخر
  • بازرسی و ترمیم دوره ای
  • استفاده از پوشش های محافظ مانند سایبان به منظور جلوگیری از تبخیر و افزایش غلظت املاح

3. راهکارهای نوین

   راهکارهای جدیدی که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید، شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از سیستم های عایق بندی نانو
  • استفاده از روش های آب بندی نفوذی

نتیجه گیری

انتخاب روش و مواد مناسب برای آب بندی استخر در شیراز به عوامل مختلفی همچون آب و هوا، جنس بدنه استخر، نوع سیستم تصفیه و ضدعفونی، و بودجه و مصالح مورد استفاده بستگی دارد. در این مقاله به بررسی این عوامل و معرفی مصالح رایج و جدید برای آب بندی استخر در شیراز و چالش‌های پیش رو پرداخته شد. با انتخاب روش و مواد مناسب می‌توانید از نداشتن نشتی استخر و طول عمر باالای آن بهره‌مند شوید

منابع انگلیسی:

sfgate.com

Groundworks

برای دریافت مشاوره به منظور آب بندی استخر خود در شیراز میتوانید با مشاوران ما در شرکت پنتا 02144205158 تماس حاصل نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

02144205158