7-تاریخچه بتن، بتن از چه زمانی مورد استفاده بشر قرار گرفت؟

7-تاریخچه بتن، بتن از چه زمانی مورد استفاده بشر قرار گرفت؟

تاریخچه بتن

تاریخچه بتن، بتن چیست؟ ( Concrete)‏ در مفهوم به هر ماده یا ترکیبی که از یک ماده چسبنده با خاصیت سیمانی شدن تشکیل شده ، این ماده چسبنده عموماً حاصل فعل و انفعال سیمان های هیدرولیکی و آب می‌باشد.

دوره تاریخی که از آن به عنوان اولین زمان اختراع و ایجاد بتن یاد می‌شود، به این موضوع وابسته است که واژه “بتن” چطور تعریف می‌گردد. مصالح باستانی که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گرفت، سیمان‌های خامی بودند که به وسیله خردکردن و پختن سنگ گچ یا سنگ آهک به دست می‌آمدند. زمانی که آب و ماسه به این سیمان‌ها اضافه می‌شد، تشکیل ملاتی گچ‌مانند می‌داد که جهت چسباندن سنگ‌ها به یکدیگر از آن استفاده ‌شده است. طی هزاران سال، این مصالح و ترکیبات ارتقا پیدا کرده و با مواد دیگر ترکیب شده‌اند و در نهایت، شکل بتن مدرن و امروزی را ایجاد نموده‌اند.

تاریخچه بتن

تاریخچه بتن

بتن، مصریان، رومیان و یونانیان

٣٠٠٠ سال قبل از ميلاد مسيح، مصريان باستان جهت ساخت اهرام از اختلاط سنگهای آهکی و گچی با آب به صورت بلوکهای منظم استفاده کرده اند اما پیشینه اختراع بتن به حدود ۱۳۰۰ پیش از میلاد باز می‌گردد.

جایی که مردمان خاورمیانه، قسمت بیرونی قلعه‌ها و خانه‌هایشان را با یک لایه نازک و مرطوب از سنگ‌ آهک سوخته پوشانیدند. این لایه، با گازهای موجود در هوا واکنش شیمیایی داده و یک سطح محافظ و سخت را به وجود آورده است.

این فرآورده را نمی‌توان بتن تلقی نمود ولی زمینه ساز شروع توسعه در جهت ایجاد و اختراع سیمان بود، پس از آن در سال ۸۰۰ قبل از میلاد این یونانیان باستان بودند که مصالحی نزدیکتر به بتن امروزی استفاده کردند. در سال ۴۷۶ پیش از میلاد رومیان از جسمی شبیه خاک تیره تر از خاک معمولی بوده و مقدار زیادی در پوزولی واقع در نزدیکی خلیج ناپل یافت شده بود که در بناهایی از قبیل کولوسئوم و پانتئون در رم استفاده گردیده است که هم اکنون نیز این بناها پابرجا و استوار هستند،

سیمان پورتلند و تاریخچه بتن

در سال 1824شیمیدانی انگلیسی به نام جوزف آسپدین، سیمان پرتلند را با سوزاندن گچ ریز آسیاب شده با خاک رس اختراع کرد. او نام اثر خود را از سنگ های ساختمانی استخراج شده در پورتلند انگلستان نامگذاری کرد پس از آن هانری لو شاتلیه فرانسوی نسبت های اکسیدی را برای تهیه مقدار مناسب آهک برای تولید سیمان پرتلند ایجاد کرد تا کیفیت و مقاومت را بهبود ببخشد و اولین پل بتنی مسلح در سال ۱۸۸۹ ساخته شد.

پس از آن مهمترین بنایی که تغییری تاریخی در استفاده بتن در بناهای ماندگار ایجاد کرد استفاده از بتن در سد هوور آمریکا بود که همچنین موجب اختراع ابزار و روشهای مهمی در بتن ریزی و استفاده از بتن در ساختمان سازی شد.

درباره بتن مسلح باید بدانید که اولین کسی که از بتن مسلح استفاده کرد ژان لویی لامبوت فرانسوی در سال ۱۸۴۸ بود،لامبوت اولین کسی بود که از بتن مسلح استفاده کرد. او این کار را با استفاده از میله های آهنی و مش سیم برای تقویت چندین قایق پارویی بتنی انجام داد و… بله، قایق های پارویی شناور ماندند.

تاریخچه بتن اکسپوز

در سال های 1945 تا 1950 در آمریکا که دوران پس از جنگ محسوب می شد، از تایل های بتنی نما برای پوشش استفاده می شد. سپس در دهه پنجاه میلادی، بتن به دلیل کیفیت، دوام و قیمت مناسب در بلژیک مورد استفاده قرار گرفت و به تدریج در سال 1960 بتن اکسپوز پیش ساخته راه خود را به معماری باز کرد. در سال های 1972 تا 1975 بسیاری از معماران و سازندگان تحقیقاتی در مورد مقاومت و دوام بالای سازه های پیش ساخته بتن اکسپوز انجام دادند و همین امر باعث شد بسیاری از معماران به طراحی قسمت های مختلف ساختمان با استفاده از بتن اکسپوز روی بیاورند.

در تاریخچه بتن مهمترین بخش استفاده از این ماده در ساختمانهای تاریخ بشریت است:

  • معبد پانتئون
  • دیوار بزرگ چین
  • خیابان بتنی اوهایو
  • کانال پاناما
  • سد گرند کوولی
  • سد هوور
  • برج خلیفه
  • خانه اپرای سیدنی

تاریخچه بتن، جمع بندی

در پایان خلاصه ای از تاریخچه بتن، اشاره میکنیم که بتن یکی از مقاوم ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده بشر میباشد که از رم تا ایران از یونان تا آمریکای جنوبی و از باستان تا امروز مورد استفاده قرار گرفته است و مهمترین بناهای تاریخی که تا امروز برای ما به یادگار مانده است یا از بتن استفاده کرده اند یا نوعی از بتن برای کنار هم قرار دادن سنگها استفاده شده است، بتن امروزی با کمک افزودنیهای بتن و فرمولهای جدید سبک تر، مقاوم تر و ماندگار تر شده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

02144205158