1112- وزن مخصوص روان کننده بتن – چگالی روان کننده بتن

1112- وزن مخصوص روان کننده بتن – چگالی روان کننده بتن

وزن مخصوص روان کننده بتن

روان کننده های بتن، که به عنوان فوق روان کننده یا کاهنده آب نیز شناخته می شوند، افزودنی های شیمیایی هستند که به منظور افزایش کارایی یا روانی مخلوط بتن به آن اضافه می شوند. آنها با کاهش کشش سطحی بین ذرات سنگدانه، به روان شدن مخلوط کمک می کنند و این امر باعث می شود که بتن با سهولت بیشتری جریان یابد و متراکم شود.

وزن مخصوص روان کننده بتن، که به عنوان چگالی نیز شناخته می شود، معیاری برای سنجش سنگینی آن در مقایسه با آب است. این مقدار بر حسب گرم بر سانتی متر مکعب (g/cm3) یا پوند بر فوت مکعب (lb/ft3) بیان می شود.

وزن مخصوص معمول روان کننده های بتن بین 1.05 تا 1.15 گرم بر سانتی متر مکعب (62.4 تا 65.7 پوند بر فوت مکعب) است. با این حال، این مقدار می تواند بسته به نوع خاص روان کننده و مواد تشکیل دهنده آن متفاوت باشد.

عوامل موثر بر درصد وزنی روان کننده بتن:

  • نوع روان کننده: روان کننده های بتن بر اساس نوع ماده فعال به کار رفته در آنها به دسته های مختلفی مانند پلی کربوکسیلات، نفتالین سولفونات و ملانین سولفونات تقسیم می شوند. هر نوع از این روان کننده ها وزن مخصوص خاص خود را دارد.
  • مواد تشکیل دهنده: علاوه بر ماده فعال، روان کننده های بتن ممکن است حاوی مواد افزودنی دیگری مانند آب، بازها، ضد یخ و عوامل حباب گیر نیز باشند. این مواد افزودنی می توانند بر وزن مخصوص روان کننده تاثیر بگذارند.
  • فرآیند تولید: فرآیند تولید روان کننده بتن می تواند بر چگالی آن تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، روان کننده هایی که با استفاده از روش های تبخیر تغلیظ می شوند، معمولاً چگالی بیشتری نسبت به روان کننده هایی دارند که با استفاده از روش های اسمز معکوس تغلیظ می شوند.

تاثیر چگالی روان کننده بتن بر روی خواص آن:

  • کارایی: روان کننده های بتن با وزن مخصوص بالاتر، به طور کلی کارایی بیشتری دارند، به این معنی که می توانند روانی بیشتری به مخلوط بتن بدهند.
  • حباب هوا: روان کننده های بتن با وزن مخصوص بالاتر، تمایل به حبس هوای بیشتری در مخلوط بتن دارند. این امر می تواند منجر به کاهش مقاومت و دوام بتن شود.
  • خونریزی: روان کننده های بتن با وزن مخصوص بالاتر، تمایل به افزایش خونریزی در مخلوط بتن دارند. خونریزی به پدیده ای اطلاق می شود که در آن آب از مخلوط بتن جدا شده و به سطح آن می آید. این امر می تواند منجر به کاهش مقاومت و دوام بتن شود.
  • گیرش: روان کننده های بتن با وزن مخصوص بالاتر، می توانند زمان گیرش بتن را به تاخیر بیندازند.

اندازه گیری وزن مخصوص روان کننده بتن:

وزن مخصوص روان کننده بتن را می توان با استفاده از هیدرومتر اندازه گیری کرد. هیدرومتر ابزاری است که برای اندازه گیری چگالی مایعات استفاده می شود. برای اندازه گیری وزن مخصوص روان کننده بتن، باید ابتدا نمونه ای از آن را در یک ظرف تمیز جمع آوری کرد. سپس هیدرومتر را به آرامی در نمونه فرو برد تا جایی که شناور شود. عددی که روی ساقه هیدرومتر در سطح مایع قرار دارد، وزن مخصوص روان کننده بتن را بر حسب گرم بر سانتی متر مکعب نشان می دهد.

اهمیت وزن مخصوص روان کننده بتن:

وزن مخصوص روان کننده بتن یکی از فاکتورهای مهمی است که باید هنگام انتخاب روان کننده مناسب برای یک پروژه خاص در نظر گرفته شود. انتخاب روان کننده با وزن مخصوص مناسب می تواند به بهبود کارایی، کاهش حباب هوا، کاهش خونریزی و افزایش مقاومت و دوام بتن کمک کند.

نکاتی در مورد استفاده از روان کننده های بتن:

  • دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید: همیشه قبل از استفاده از هر نوع روان کننده بتن، دستورالعمل های سازنده را به دقت مطالعه کنید.
  • مقدار مناسب را استفاده کنید: استفاده از مقدار بیش از حد روان کننده بتن می تواند منجر به اثرات منفی بر روی خواص بتن شود.
  • با بتن تازه مخلوط کنید: روان کننده بتن را باید به مخلوط بتن تازه اضافه کرد.

ملاحظات ایمنی :

روان کننده های بتن می توانند تحریک کننده پوست و چشم باشند. هنگام استفاده از روان کننده های بتن، باید از دستکش و عینک ایمنی استفاده شود. در صورت تماس روان کننده با پوست یا چشم، باید بلافاصله با آب فراوان شستشو شود.

خلاصه:

وزن مخصوص روان کننده بتن یک عامل مهم است که باید هنگام انتخاب روان کننده برای یک پروژه خاص در نظر گرفته شود. روان کننده های با چگالی بالا تمایل به غلیظ تر بودن و دشوارتر مخلوط شدن با بتن دارند، در حالی که روان کننده های با چگالی کم تمایل به رقیق تر بودن و آسان تر مخلوط شدن با بتن دارند. به طور کلی، روان کننده ای با چگالی متوسط ​​(1.05 تا 1.15 g/cm3) یک انتخاب خوب برای اکثر پروژه ها است.

  1. 138ca950ad61aa74162ac2bf1968b563?s=48&d=identicon&r=g

    دوغاب میکروسیلیس روان کننده نداره، و متاسفانه برخی شرکتها دوغاب رو با قیمت ژل میفروشن. دوغاب میکروسیلیس دوغاب میکروسیلیسه و…

  2. 138ca950ad61aa74162ac2bf1968b563?s=48&d=identicon&r=g
  3. e5d021e37c1eadb8036dd92108236811?s=48&d=identicon&r=g
  4. 61045d08b4e6330ce832e85ba16ba140?s=48&d=identicon&r=g
  5. 138ca950ad61aa74162ac2bf1968b563?s=48&d=identicon&r=g
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

02144205158